In het college is dinsdag 26 januari het jaaroverzicht van de Stadsloods besproken. Het jaaroverzicht toont een aantal trends. De grootste trend is het aantal mensen dat een ruimte zoekt. In 2010 zochten nog 227 mensen een ruimte, in 2014 waren dit 350 mensen. Oorzaken van de toename zijn meer starters in tijden van economische recessie en een betere bereikbaarheid en bekendheid van de Stadsloods. Door vraag en aanbod te matchen is vorig jaar met behulp van de Stadsloods circa 25.000 m2 leegstand gevuld.

Over de Stadsloods

De Stadsloods is een vraagbaak voor mensen en organisaties, die willen ondernemen in Amsterdam en een geschikte werkruimte zoeken. Voorbeelden zijn: een ondernemer die een popup-winkel wil openen, een fietsenmaker die ook een café in zijn zaak wil, een groot kindermuseum met horeca en winkel, of een sportschool speciaal voor kinderen met overgewicht. Het palet aan klanten dat zich bij de Stadsloods meldt is net zo kleurrijk als de stad zelf.

Kaart met actueel aanbod

Om de groeiende vraag naar kleinschalige kantoor- en bedrijfsruimte te bedienen, heeft de Stadsloods een overzichtskaart gemaakt met het actuele aanbod van ruimten. Hiermee voorziet zij in een grote behoefte van marktpartijen, ruimtezoekers en accountmanagers van de stadsdelen. Zie voor de digitale overzichtskaart http://maps.amsterdam.nl/bedrijfsverzamelgebouwen/.
Trends

Andere interessante trends die de Stadsloods het afgelopen jaar is tegengekomen:

  • Toename van het aantal innovatieve bedrijven, startups en tijdelijke popup-initiatieven, zoals restaurants en winkels.
  • Toename van het aantal duurzame initiatieven, zoals het plaatsen van zonnepanelen op daken en een netwerk van oplaadstations voor elektrische auto’s.
  • Meer initiatieven op het gebied van voedsel, zoals foodtrucks en (overdekte) markten.
  • Verschillende locatie-aanvragen voor nieuwe musea.
  • Meer aanvragen voor onderwijsinstellingen.

Bron: Gemeente Amsterdam.

Gelabeld met → 
Deel →